Gardecki ziet schoonheid in
stinkende schoorstenen

Vanuit een leegstaande verdieping van het kantoor van Volkshuisvesting Arnhem kijk je zo naar het vroegere Coberco-complex. Deels gesloopt staat de fabriek er tamelijk desolaat bij. Dergelijke plekken vormen een grote inspiratiebron voor Piotr Gardecki.

Deze beeldend kunstenaar uit het Poolse Wroclaw exposeert momenteel samen met Sabine Jahnke uit Duitsland in de kantoorruimte naast de John Frostbrug.Onder de titel Landschap maar dan anders hebben ze een bliksem expositie ingericht, de eerste van het onlangs opgerichte De Dependance.

Met dit initiatief wil Arnhem mer Ronald van Egmond zo’n vijf keer per jaar een ‘zwerfexpositie’ organiseren in een leegstaande bedrijfsruimte.Voor Gardecki en Jahnke is het vermoedelijk een van de kortste exposities uit hun carrière. Slechts twee weekeinden, dan is het weer voor bij.

Tevens is het hun grootste tentoonstelling. In de kantoorruimtes, de gangen en de hal hangen maar liefst 88 werken; er is immers plek zat. Beide kunstenaars presenteren hun oeuvre in zijn volledige breedte, met zowel ouder als nieuw werk. Piotr Gardecki studeerde aan de Vrije Academie in Den Haag en heeft aan die tijd contacten in Nederland overgehouden.

Zijn schilderijen noemt hij industriële landschappen. Gardecki heeft een voorliefde voor fabrieken, pijpleidingen, loodsen, hijskranen en andere bouwsels van verroest staal. Met vlot penseel, in een losse impressionistische stijl, zoekt hij het contrast tussen de geïndustrialiseerde wereld en de ecologische omgeving.

Die twee laat hij naast elkaar bestaan, soms zelfs met elkaar verweven. Gardecki accepteert dat beide er zijn en wil in zijn schilderijen laten zien dat een fabriek net zo prachtig kan zijn als een bos.De roze, crèmekleurige en licht-blauwe luchten die hij boven de industriecomplexen aanbrengt, versterken het lieflijke, haast poëtische karakter ervan.

De Stijl van Sabine Jahnke is meer diffuus. Zij heeft veel oog voor de natuur maar schildert zowel figuratif als abstract, in verschillende technieken. Soms donker, somber en doorleefd, dan weer lichtvoetig en levendig.